Mira i harskogen

1, 21/8-12

Håckren + 12gr.

Helgrått regntungt

Släpp 09oo

Upptag ----

Drev --min

Lös 4,0 tim

Lös tot. 4.0.tim

Rasmus var med även i år på årets premiärsläpp för Mira, Vi strök   kopplet kl 09oo vid det östra bergspasset. Mira sökte väldigt trångt, men det   är ju första dagen för året så hoppas hon blir bättre. I övrigt så hände   inget.

2, 23/8-12

Håckren + 12gr.

Halmulet

Släpp 07oo

Upptag ----

Drev --min

Lös 5,0 tim

Lös tot. 9.0.tim

I dag en ny dag släppte på samma ställe som tidigare, men i dag vet   jag att det finns en hare här då Nova drev i går. Mira söker bättre i dag går   ner på udden vid Östra passet söker väldigt bra, men hittar ingen hare, hon   ger upp efter ca: 60 min då jag tar med henne på nytt område men nu söker hon   trångt, tills jag gör ännu en förflyttning nedan för vägen öster om   bergspasset. Då helt plötsligt börjar hon väcka, söker ihärdigt i över timmen   med förflyttning  några hundra meter   som slutar vid vägen, troligen har hare gått upp på vägen för att dra i väg   åt något håll, vägen var nygrusad torr och tydligen luktfri då det även drog   lite från väst.

3, 28/8-12

Håckren + 2gr.

Halmulet

Släpp 07oo

Upptag ----

Drev --min

Lös 5,0 tim

Lös tot. 14.0.tim

Håckren även i dag samma plats som tidigare, men i natt har det varit   kallt – 2 gr så nu är det väckarföre, Mira går ner mot sjön, söker länge   fäller en hel del väckskall men hittar inte igen haren, jag går på norra   sidan vägen Mira följer, men går tillbaks ner till sjön, men betar även denna   gång, då tar jag med henne i bilen och vi förflyttar oss österut i ca 5oo m.   går ned mot sjön ,Mira gör sina sökrundor inte så långa men ändå. Jag plockar   blåbär medans Mira söker. Men inget händer.

4, 1/10-12

Håckren + 5gr.

Halvmulet

Släpp 10oo

Upptag ----

Drev --min

Lös 3,0 tim

Lös tot. 17.0.tim

Annagreta, jag och Mira var till Håckren för att plocka lingon samt   släppa Mira. Mira var lös hela tiden Väckte med grovt skall ganska  direkt vi släppt henne, men det blev inget   mer gjorde inga större sök där heller, sedan flyttade vi upp på gräsvägen för   nytt släpp men Mira Var väldigt trångsökt i dag max 10 m bort var hon så vi   avbröt för att åka hem, när vi kom dit hon hade gjort väckskallen så låg det   en rejäl hö med björnspillning på vägen sedan påträffade vi 5 st. till inom 6   Km. sådär fick vi förklarningen till det grova väckskallet och sedan det   trånga söket.

5, 5/10-12

Järpbyn.

Sol

Släpp 08oo

Slag 10,25

Upptag ----

Drev --min

Lös 5,0 tim

Lös tot. 22.0.tim

I strålande sol och minus 3 gr på morgonen for jag med Mira till Emma   Järpbyn släppte kl 08oo Mira var betydligt bättre i dag vad gäller söket vi gick   mot Lillstacka där hon väckte några ggr men inget mer, det har nu blivit   typiskt väckarföre, så jag gick vidare till Stostacka där Mira var lite loj   satte sig bredvid mig medans jag fikade, sedan gick jag över strype där Mira   började slagarbete och fällde några väckskall, hon slagade vidare i ca: 200 m   men då hade hon kommit ner i Törbobäcken som är väldigt bred och sur, så där   betade hon sökte länge men hittade ingen fortsättning. Efter det så började   promenaden hemåt mot bilen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0