Harjaktssäsongen 2009-10

Miras 2:a säsong 2009-10

1. 21/8-09 Håckren   

+18 grader  klarblå himmel Ja då var andra säsongen i gång, 18 grader varmt och mulet jag och Annagreta släppte Mira uppe på kedjanvägen hon söker ut bra reser ett okänt djur som hon driver i ganska exakt 60 min då hon tappar på vägen vid Blomstertjärnskorset där det vanligtvis går tung trafik, Med all sannolikhet var det hare hon drev, men Annagreta hämtar henne där med bil då vi inte tordes ha henne på vägen, sedan släppte vi på nytt längre upp efter kedjanvägen, Mira är då väldigt trångsökt och hittar ej heller något nytt drevdjur.

2. 24/8-09 Håckren  

Dimma från morgonen men sedan strålande sol Även i dag for vi till Håckren för att släppa  Mira, hon söker väldigt bra men något trångt, hon fick fart på en hel del fågel såsom Järpar och en del dalripa men i övrigt var det dött, Vi träffade ett par från Värmland som hade två schillrar de hade haft ett kortare drev på okänt djur  

3.27/8-09 Karifloarna 

Mulet men varmt uppe på kariflon vid Remsan vi släpper Mira och går upp mot myrarna hon söker ivrigt driver något en stund men vad hon drev vet vi inte knappast någon hare i alla fall , Mira har bra kontakt med oss och söker med fart och fläkt, inte en enda harpärla såg vi heller under dagen.

4.29/8-09 Håckren

 Halvmulet men varmt + 15 grader Annagreta och jag plockar 20 l lingon medans Mira får söka runt efter et så tar jag med henne och går öster om kolbodhöjden ner mor magasinet när hon river i och driver mot Kolbodtjärn där vi kom, men hon driver i 45 min sedan vänder hon och söker upp mig vad hon drev ?? hoppas att det var en hare men jag tror mer på räv eftersom det bar iväg så långt 1,2 km och alldeles rakt

5. 30/8-09 Håckren

Halvmulet men varmt + 15 grader blåser kall västavinn  släpper Mira nedanför trekanten där hon sedan hittade något intressant som hon for i väg med västerut var borta i 15 min  troligen en älg vad jag kan se där upptaget var

6. 1/9-08 Semmelmyrarna

Sol från klarblå himmel varmt var det och Annagreta och jag for upp till Semmelmyrarna där vi strök kopplet kl. 08,10 på Mira hon började att söka direkt i grustaget varvid hon även började att driva en bit uppefter vägen och det gick i en vidlyftig bukt en radie på två kilometer men släppte nere vid Semlaån mitt i mot "Pallen" troligen gick drevdjuret över ån där. Var det en älg räv eller hare?? det vet bara Mira och hon säger inget om detta. Jag tror det var räv då jag inte kunde se några älgspår i löpan kanske hare ? Men vilket som så klarade hon av fyra vägkorsningar.

7. 26/9-09 Storvallen

Helmulet regn i luften 12gr varmt

Annagreta och jag med hundarna for till Storvallen där vi släppte Mira, hon reste ett okänt djur troligen en hare som hon drev i 5 min sedan gav hon upp varför???  Sedan sökte hon ganska trångt innan hon for iväg och reste ett djur som hon drev en längre sträcka, men vad vet jag inte. Jag gick sedan för att se om det gick att spåra men det var svårt då gräset på hygget var lika högt som jag är lång, flera älglegor passerade jag men Mira reagerade inte på dem, så kan det ändå varit hare ??

8. 2/10-09 Håckren

En mulen dag med 4 gr varmt

Rasmus och jag med Mira släppte Mira nere vid trekanten och gick via planteringen till Kolbodhöjden där vi mötte upp med Leif som kom från andra hållet med Alice, vi tog en fika vid bilen för att sedan åka till Kedjan där vi gick till Kolbodtjärn sedan norrut och följde rågången ned till bilen, Det enda som hände var ett kort älgdrev, men inte en hare så långt ögat kunde se. På rågången hittade vi två rejäla björnskitar och en hög med hårbollar som vi inte vet vad det kunde vara ännu

9. 6/10-09 Sö-Sia

En halvmulen dag + 6 gr

Ivan W och jag med Mira stryker kopplet nere vid Sjövägen Mira står och vädrar söderut och fäller en del grova skall, går i skogen om jag följer stannar jag så stannar även hon.  Björn i närheten ???                                       Vi avbryter och flyttar till Toppvallen för nytt släpp men Mira är väldigt trångsökt även nu men söker ut lite om jag följer in i skogen, Mira fick fart på en fågel, det var allt. Är haren alldeles borta från mina jaktmarker??

10. 13/10-09 Håckren

Strålande sol från en klarblå himmel –7gr

Jag stryker kopplet på Mira vid Figges östra bergpass, går upp till Kolbodhöjden sitter där 45 min går sedan västerut för att åter stanna upp en längre stund så att Mira ska kunna söka ut efter det så drar vi ned mot vägen, mycket snö mellan 20-30 cm inte ett harspår varken gammalt eller nytt, men älgspår var det gott om så jag tror att Mira har ledsnat på dem i alla fall. Allt ont har något gott med sig säger de lärda.

11. 26/10-09 Sparvtjärn

Grått dimma och duggregn +4gr.

Kopplets ströks på Sparvtjärnsparkeringen vi gick på södra sidan av Stortjärn men vi hade väl vädret mot oss för någon hare hittade vi inte älgspåren bryr hon sig inte om längre och även fåglarna är inte lika roliga längre, men vart är alla harar. Om det kunde komma lite spårsnö bara lite.

12. 28/10-09 Sparvtjärn

Strålande sol –8 gr, från morgonen

Kopplets ströks på Sparvtjärnsparkeringen Jag och Rasmus gick mot Jan-Eriks koja där Mira hade sökt bra på vägen dit efter det fortsatte vi över Strype för att fortsätta mot Stortjärn och vidare mot bilen, Mira gjorde sina sökrundor inte så långa men någon hare lyckades hon inte resa. Rasmus orienterade själv från J-E:s koja till Strype och efter det hittade han också ett renhorn som kommer att bli knivskaft,  

13. 8/11-09 Sparvtjärn

Dimma och grått snö på backen sedan 1 dygn tillbaka 0gradigt.

 Vi gick på södra sidan av Sparvtjärnsflon till Strype då vi tog över myren för att följa den sidan åter mot vägen kom fram på långrakan nedan Nymyrtjärn där Mira leta rätt på ko och kalv som hon drev en kort stund för att sedan komma åter till mig, Mira hade ett bättre sök idag men ändå något trångt, men luktar det inte hare så tappar hon intresset. Men det fanns gott om björnspår.

14. 10/11-09 Harflon

Dimma och grått snö på backen sedan 3 dygn tillbaka –4 grader.

Idag var det Miras tur att visa vad hon kan. Vi gick mot Bergflon där hon började vifta på svansen , hon gick skallande i ett hartraj till Lillstacka det tog ca: 15 min, vid Lillstacka hittade hon haren på nytt som hon sedan drev till Namnlösa det tog ca: 15 min där hon sökte bra och reste haren på nytt som for iväg ner i Djupdalen den reprisen tog 25 min i Djupdalen blev det större problem hon ringade stort men hittade inte haren förens jag följde och gick över en kraftig bäck då reste hon haren på nytt det tog 30 min ungefär då jag hann i kapp drevet vid ett tappt på en blötmyr kopplade jag henne för då var det långt till närmaste väg och inte långt till ”fel mark” Men nu vet jag att hon driver hare jag fick också se haren men tvivelaktigt om det var samma hare hon hittade sista reprisen då det gick så långt åt ”fel” håll men hare var det

15. 13/11-09 Djupdalen

Gråkallt drog ont från öst –3 gr

Jag gick med Mira upp mot Lillstacka för att fortsätta runt Bergflon vidare ned i Djupdalen jag gick 6 km och Mira hade tillryggalagt 12 km men inte något upptag en del gamla spår såg jag så någon enstaka hare måste finnas.

16. 22/11-09 Kolåsen

GRATTIS Mira, första pris i Jaktprov också fyller hon 1år och 8 mån idag

Snöglopp - 0 frusen vägyta från morron Snöbyar på dagen sedan tö

Gick Miras 1:a jaktprov i Kolåsen domare var Curt Alstergren

Släpp 1. Mira reste ett okänt djur som hon driver i dryga halvtimmen med en hel del kortare tappt, sedan dötappt

Släpp 2 Gjordes en bit längre bort där vi gick runt en myr Mira visade intresse där men lyckades ej resa någon vi gick vidare men Mira vände åter dit och fick lös haren som hon sedan fixade sitt 1;a pris men det var en hel del tappt under drevets gång, men det var ju också Miras 1:a riktiga drev i år

17. 9/12-09 Gröntjärn

Halvklart –5gr

Jag strök kopplet på Mira vid Stortjärnspasset, det tog 10 min så började hon att väcka i ett harspår som gick upp till överändan av Storåsmyren för att runda den och vidare över Gröntjärnsmyren där fick Mira stora problem och klockan hade dragit iväg så jag gick mot drevet för att kalla in henne, på vägen hem gick jag och Mira genom isen ute på myren så jag blev dyngsur ända upp under armarna så då var det bara att knata hem till bilen.

18. 10/12-09 Stortjärn

Dimma –4gr gråkallt

Kopplet ströks i dag också 09,30 (det är mörkt till dess) vid Stortjärn gick upp mot Bergflon vidare mot Storåsmyren, mest bara älgspår. Något harspår fanns men ej dagens datum det var nog dåligt med lukt i spåren idag p.g.a. den rådande dimman så jag bröt tidigt och for hemåt.

19. 18/01-10 Gulåvägen

Strålande sol –7gr

Jag följde PG Holmström med Mira på hans marker efter Gulåvägen , vi gick en slinga som han kört upp med skoter, det fanns en del gamla harspår men inget som Mira lade ner något jobb på tyvärr så var det nog för mycket snö där också Mira ville nog helst gå i våra spår.

 

 

 

 

Novas 8:de jaktsäsong

1. 21/8-09 Håckren  

Säsong 8 är igång 18 grader varm och mulet vi stryker kopplet 11,30 Nova söker bra men hittar inget  vi kopplar 13.30 den sena tiden pga. Att vi släppte Mira tidigare på dagen

2.25/8-09 Håckren 

Annagreta och jag släppte Nova på nedre vägen, där hon gjorde lagom stora sökrundor men efter en timme så sökte hon iväg österut efter myren och vidare över vägen för att rota på i trekanten för att senare söka upp över höjden västerut på norrskogs marker dä var hon i över två timmar när jag gick och hämtade henne då vi var rädd för dumprarna som passera på vägen.  

3.27/8-09 Remsan 

Jag och Annagreta går upp mot Karifloarna med Mira lös, sedan stryker vi kopplet på Nova så hon får springa lös ock söka, men hon har börjat med olater hon söker väldigt sakta och går hela tiden från oss lyssnar ej heller på inkallning, och något upptag blev det ej.

4. 30/8-09 Håckren

Annagreta och jag släppte först Mira så hon fick vara lös i tre timmar sedan släppte vi nova hon sökte ned mot sjön vid trekanten men hittade inget hon kom åter till oss efter det och var nöjd troligen var det för varmt i solskenet

5. 26/9-09 Storvallen

Helmulet regn i luften 12gr varmt

Annagreta och jag med hundarna for till Storvallen där vi släppte där vi först släppte Mira, sedan Nova hon gjorde flera sökrundor men hittade ingen hare, det bådar inte gott för harjakten i höst, Nova har varit väldigt duktig på att resa hare och driva.

6. 4/10-09 Håckren

Mulet 2,5 dm med snö

Leif, jag .Nova och Alice gick kedjevägen till vändplan men inte ett spår av ngt djur som hade varit uppe då det snöat kraftigt under nattimmarna, Nova gjorde sina sökrundor men inte ett liv.

  7. 7/10-09 Prilisiken   

Strålande sol och 5cm snö

Ivan och Jag med Nova besökte Prilisikvägen för att se hur det var mest för Novas skull en sådan dag trycker nog alla djur hårt på sina platser. Men Nova sökte väldigt bra hon gjorde sina rundor på 10-15 minuter och enligt gps:en så var hon som längst 600 meter. Perfekt för den jakthund jag vill ha.,

  8. 27/10-09 Sparvtjärn

Halvmulen dag med minusgrader

Nova, Rasmus och jag for till Sparvtjärn där kopplet ströks 08,30 vi gick mot Gröntjärn där Nova visade tecken på god harlukt, vi stod och tittade en bra stund för att senare gå en liten bit varvid vi trampade upp haren och visade Nova på den därmed blev det fullt ös in på Göranssons domäner hon fick problem på en kalyta men löste det fick loss haren som sedan drog iväg norrut där blev det senare dötappt. Efter det så passerade vi mot bilen för att gå en sväng där, Nova reste en ny hare där som gick väldigt trång den höll sig inom 500 meter Den haren höll Nova igång i 120 min med en del korta uppehåll men inget noterbart tappt, vid full tid så kallade jag in henne och var en väldigt nöjd husse.

9. 9/11-09 Harflon

Strålande sol 0-gradigt

Annagreta strök kopplet på Nova vid Stortjärn där vi gick efter skogsvägen till Formyra där Nova for iväg uppåt Harflon där hon sökte väldigt länge, men hon lyckades inte resa någon hare så jag kopplade henne efter det hon sökt i över en timme.

10. 17/11-09 Tornet

Dimma 0-gradigt

Vi gick från vändplan mot tornet där Nova gick på slag och väckte  vid ett fåtal tillfällen hon jobbade på slaget hela tiden  ca. 4 tim men lyckades aldrig resa någon hare slagarbetet avancerade från tornet och till tvärlinjen via Formyra och Hästskoflon där jag kallade in henne och kopplade för hade hon inte lyckats med det spåret så blir det nog inget heller det började även regna under dagen. Snöfritt i skogen så det syntes inga spår.

11. 25/11-09 Sösia

Snöglopp +3gr.

Ivan W och jag med Nova for på sö-Sia för att prova lyckan vad gäller hare. Vi strök kopplet vid Sandtjärn kl. 09.00 Nova sökte runt , innan vi flyttade oss till Hövallen där hon hittade ett gammalt spår som hon följde in i skogen under tiden började det att regna kraftigt och nova betade på det spåret och jag och Ivan ledsnade på att stå ute i regnet vi bröt kl. 13.30 och hämtade in Nova

12. 5/12-09 Sösia

Grått –2gr.

Ivan W och jag med Nova var först till Prilisiken men såg inga spår for därefter till Toppvallen Nova sökte vidlyftigt och bra, men inget upptag, efter det for vi till Hövallen strök kopplet 11,45 Nova for ut i skogen reste en hare efter   5 min. som vi såg när den for över vägen och sedan upp på höjden där drevet sedan gick vi väntade vid upptaget men ingen hare ville dit igen. Så efter 2 tim fick jag bege mig iväg för att hämta henne innan mörkrets inbrott.

 

 

       

 

            


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0